It is currently Tue Dec 10, 2019 1:32 am

All times are UTC + 1 hour [ DST ]

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 
Author Message
 Post subject: Farvede kugler regel debat
PostPosted: Tue Feb 13, 2018 10:57 pm 

det kan godt være at folk tolker dette som et surt opstød og at jeg eventuelt går i meget små sko men her kommer det alligevel

For at starte så alle er med så har der med DMF Regel set v4.1 opstået et issue omkring farvede kugler

Quote:
1.5. Ammunition Ved spil arrangeret igennem Dansk Milsim Forening, skal spillerne benytte kugler i farverne OD, Sort eller Brune. Kontakt arrangørerne, hvis du er i tvivl.

her til har der været flere forslag omkring alternativer kugler i farven sort 0.40g og op

mit største issue er at som finskytte er du ikke meget værd hvis du ikke kan se kuglen. bare en lille bitte bitte smule. skal du tage folk ud på +60 meter. meget er der alt for mange factor der spiller ind. vind, vejr og omgivelser. og det er umuligt med sort.

ud over det så bestyrtelsens begrundelse med at der findes nok alternativer er jeg til dels uenig i.
jo der er rigeligt med sorte kugler der ude i de højere vægt klasser.
men at finde nogen der rent faktisk er i en kvalitet der er god nok er stort set umulig. som igen giver en ustabil kuglebane som man ikke kan korrigere for da kuglen ikke kan ses.

Ydermere så har jeg ikke forståelse for hvornår er "sort" sort nok?
de grå kugler jeg har fremlagt igennem tiden er langt tætter på at være sort end hvid. og vil stadig kategorisere dem som værende mørke og oveni i købet svære at se i skovbunden end godkendte grønne kugler.
de går nu ind under katogorien "grå og ubrugelig"

jeg står og er uforstående over for hvorfor man ikke har valgt at sætte sig ned med forsvaret og fremvise de forskellige typer af farver der er af kugler så forsvaret selv kan sidde og pege på hvilke farver de vil acceptere og ikke acceptere. for at få et helt specifikt skema over hvilke mærker / farver der er acceptabel.

jeg poster i denne tråd snarest muligt side by side billeder af alle de kugler jeg kan finde her hjemme så folk kan få en idé om hvor tæt de mørke grå endelig ligger op af "Sort"

Offline Profile  

Post subject: Re: Farvede kugler regel debat
PostPosted: Tue Feb 13, 2018 11:04 pm 

Jeg tilslutter mig forslaget om, at fremlægge de forskellige farver for forsvaret, så de selv kan pege på, hvilke farver de vil tillade på deres forskellige TN.

Sent from my iPhone using Tapatalk

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 12:08 am 

Som tilføjelse har jeg her taget udgangspunkt i Gurk's billede han lagde på facebook i sommers for at vise hvad der dengang var godkendt eller ej.

Image

jeg har sat dem op i Lysset til mørkets kugle samt isoleret deres farve fra det samme punkt på alle kuglerne så det bliver så tæt på det vi vil se i virkeligheden uden spejling

Image

Hvis vi så yderligere isolere hver enkelt farve og sætter dem op i mod andre farver som baggrund kan det blive mere tydeligt

Image

hvis vi tager sidste billede fra højre mod venstre så er kugle nr 2 mere grå end sort. til trods for at den er den kugle som er G6G sort som alle vil pege på og sige er sort.
den prik helt til højre er den "rene sort"
og det er lidt det der også er hele pinten med dette - "hvornår er sort sort nok?"

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 1:05 am 

Hold (Team): RAW
Min umiddelbart tanke er det kunne være helt fint hvis forsvaret ville sige god for nogle grå nuancer osv. for man kan få nogle fornuftige efterhånden, som er forholsvis brugbar i forhold til "naturfarvet".
MEN mit kendskab til den institution er også at man nok pænt hurtigt ville løbe ind i en "RET IND, eller forsvind" i forhold til at få dem til at afsætte tid til kuglerne ( :lol: ). I min optik er der vigtigere kampe med Forsvaret lige for tiden, bland andet terræn ;) Men HVIS man skulle få et møde med Forsvaret på et tidspunkt, var det måske værd at tage en bøtte kugler (og eventuelt mening medlem fragtrup) med under armen for fremlægge sagen :)

Såvidt jeg ved....
De lysere kugler, madbull orange og grå, er noget folk har fået DISPENSATION til at bruge, "da der jo ikke bliver skudt så mange af dem". Det har såvidt jeg ved aldrig været noget man bare har måtte bruge løs af alle mand.

Personligt forstår jeg egentlig godt at der bliver trukket en streg nu, har oplevet folk skyde med så lysegrå kugler i f.eks m02 at man blev i tvivl om vedkommende havde smidt hvide kugler i, og kugler der er så neongrønne at de tydeligt kan spottes når de ligger i græs og jord. Et eller andet sted er man bare nød til at trække en grænse, hvor vi er safe og hvor arrangører ikke skal stå fra gang til gang og vurdere, med risko for at der en gang bliver vurderet forkert og det lige er den gang at lortet ramler.
Eller man får givet en gut lov til at bruge en bestemt kugle man er i tvivl om, og så skal alle jo have lov til det i princippet, for ellers er det igen en glidebane med forskelsbehandling.

Better safe than sorry, og så arbejde derfra med de grå nuancer:-)

Håber mit indlæg gir mening:-)

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 2:05 am 

Rigtig fint indlæg JVJ

er fuld ud forstående for at vi skal arbejde sammen med forsvaret for ikke at ende i "RET IND, eller forsvind"
netop derfor det vil være super fedt som du også er inde på hvis vi kunne tage så mange forskellige farvede kugler med som vi overhovedet kan finde. line dem pænt op. i evt en kugle holder. så kan forsvaret selv sætte flueben ud for de kugler de vil gå med til bliver brugt.
og evt sætte dem op lige som jeg har gjort, fra lysets til mørkets.

og jeg er fuld ud forstående for at bestyrelsen ønsker at trække en streg i sandet. da det gør det mere simpelt for alle at vide hvilke farver der må bruges.
Men igen, farver kan fortolkes på flere måder. er den her -> Farve <-
mere blå eller mere grøn?
og derfor jeg mener at en dialog med forsvaret om hvilke kugler de vil acceptere være på sin plads. så kan vi med 100% sige til medlemmerne at det er de her kugler fra de her mærker i må bruge.

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 9:11 am 

Hold (Team): OPFOR - OПФОР
Quote:
Det, som har gjort det besværligt indtil nu, det er, at hvert terræn har haft deres egne ansvarlige som selv har skulle fortolke hver enkel farve. Så, I den utopiske verden, der havde vi været rundt hos alle de ansvarlige med alle farvede kugler tilgængelige og spurgt, nå men hvad må vi bruge i Sølager, M02, Karup, Nymindegab osv. Det er bare ikke realistisk. Og det er heller ikke skide realistisk, at de vil afsætte tiden til det.

Du forsimpler det enormt meget, Fragtrup. Vi kan ikke bare lige ringe og bestille et møde med Forsvaret.

Halvdelen af dit argument er også, at der ikke findes mørke kugler i samme kvalitet, men der findes de præcis samme kugler, fra den præcis samme producent.

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 9:17 am 

Hold (Team): OPFOR - OПФОР
En af de grundlæggende tanker er, at ensrette regler og praksis, sådan at vi ikke til evig tid skal ud i skønsspørgsmål og individuelle vurderinger. Jeg kan godt se, at den mørkegrå er meget tæt på sort, men det har været en hovedpine indtil videre, at skulle vurdere hvert enkel kugle, producent og nuance fra spil til spil. Og ofte er det sket, at der er blevet brugt kugler som folk troede var ok, men ikke var det alligevel. Eksempelvis har de grønne kugler været pisse besværlige at have med at gøre og det er de stadig. Jo færre farver der er, jo færre fortolkninger og skøn skal der laves.

At få en klar udmelding fra Forsvaret ville helt sikkert være at foretrække, det er jeg enig i. Men så er der igen variabler at tage højde for, eksempelvis at nuancen skifter fra batch til batch. Vi har før set på to nuancer af grøn, fra samme producent, som så vidt forskellige ud. Hvordan vi kan fremtidssikre os imod den slags, det har jeg ingen idé om.

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 12:19 pm 

SchlagtSieTot.
den Quote hvor er den fra - af ren nysekrighed :)

jeg er med på at jeg forsimpler det meget. især i forbindelse med den omlægning forsvaret har gang i nu.
Men når de er færdige med det kunne det være fedt hvis det kunne lade sig gøre.

mit forslag er som sagt stadig at vi indsamler en masse forskellige farver kugler og laver en kugle ramme alla dette

Image

når vi har en passende mængde kugler kan vi sætte dem op i rammen fra lys til mørk og så tage den med ind til forsvaret. de kan så sige der til og ikke lysere og så kan vi så lime dem fast i rammen så det bliver en form for pegle pind for foreningens medlemmer hvilke farver der er godkendte.
fremstår de ikke i det godkendte område kan de ikke bruges. og det er uanset tidligere produktions farver som muligvis har ændret sig, men at man direkte kikker på den enkelte farve i den enkelte produktion man står med i hånden.

jeg vil med glæde gerne lave sådan en pind næste gang jeg kommer i værkstedet. og får mulighed for det. :)

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 1:21 pm 

Hold (Team): The Royal Scots
Aftalen omkring de farvede kugler er noget Henrik Alrø og jeg aftalte med milli i sin tid.
Kravet var "mørke naturfarvet kugler".
Det var en aftale vi var nød til at indgå, efter biokuglerne var udgået af produktion.
Nu er der noget nyt i gang med biokugler og det ser jeg frem til og så bliver der nok krav om biokugler ved DMF.
Der er ved at blive udarbejdet et farveskema som folk kan printe ud og bruge.
Så kan man se de kugler der er good to go.
Jeg tænker ikke det er en god ide at tag kontakt til milli omkring dette, både fordi vi ender ud i noget endnu strammer eller også kommer det til at tage 20år.
Der er taget højde for grå i det nye skema, men folk bliver altså nød til at leve med at finskytter ikke kan fare rundt med hvid.
Jeg beklager, men man må skyde sin riffel så godt ind man kan og så lære at kompencer for vind mv.

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 4:53 pm 

Som sådan havde vi i gamle dage kun Straight 0,43 i en mørk sølvgrå at skyde med, jeg brugte 0,36 Straight som var hvide for at kunne se kuglen, men der var folk der udelukkende brugte de mørkegrå pga kuglevægtens betydning med m210.
Det er svært at affinde sig med at være solo sniper og misse det gældene skud, det er lidt sværre hvis man ikke kan se kuglen og korrigere for alle faktorer der spiller ind.
Det kan lade sig gøre at bruge en mørkere kugle blot med mindre succes og mere frustration, det har vi gjort før og engang var det helt normalt.

Jeg bruger mellem 30-50 kugler pr milsim, og mindre når der er kuglebegrænsning med.

Jeg forslår aller ydmygst at man som BA finskytte, og kun BA finskytte får lov til at have 1 enkelt magasin af 30 skud med mørkt sandfarve kugler. De fleste terræner vi har adgang til har trods alt sandjord, nåletræsskovbund og græs. Det er en nål i en høstak sammenlignet med hvad man skyder ud med AEG og endda SA rifler.

Det er rigtig kedeligt at sende skud afsted man ikke kan se og ikke bare kan trykke på aftrækkeren igen for at prøve lykken endnu engang som fks SA finskytte eller alm. støtte og infanteri skytter.

Vil lige tilføje: Jeg ser sniper rollen i milsim som den der afspejles i virkeligheden, meget observation, radio arbejde, recon arbejde og så skyde nøje udvalgte mål der er nøglepersoner i fjendens mekanisme, ikke som at bruge en sniperriffel til infanteri arbjede. Hvis man piler rundt med sin deling og agerer som støttevåben, fairnok, det er sjovt, men du har en hel anden sikkerhed i at kunne skyde igen og igen.
Når der ingen andre er i nærheden, og du er afhænig af at sende 1 eller gud forbyde det 2 skud mod et vigtigt mål som skal ramme, så er det ikke fedt at skyde i blinde. 1-2 skud og du er væk, ellers har man en lang vej hjem til repsawn.
I dette perspektiv ville måske prøve at spille infanteri igen og have det lidt mere sjovt, uden den stress der bygger op mod de gældende skud, som i forvejen kan være høj. Der hviler nogle gange 2 timer snigen mellem fjendes patruljer for at levere det enkle skud, og folk syndes generelt det er pisse fedt når der er en sniper der gider tage sig tid til den slags selvpineri - så pas på os når i vælger de kugler Jehad Jef Melkersson. Du kender mig lidt efterhånden, og du ved jeg brænder for det her

Offline Profile  

PostPosted: Wed Feb 14, 2018 6:07 pm 

Som jeg har noteret på FB, så er bestyrelsen opmærksom på problematikken som Valle fint fremlægger.
Vi vil gøre hvad vi kan for at finde en løsning der kan accepteres og tilgodese så mange som muligt.
Så giv "os" lige lidt tålmodighed, så vi kan nå at handle. :)

Offline Profile  

Post new topic Reply to topic  [ 11 posts ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]