It is currently Mon Sep 16, 2019 2:28 pm


All times are UTC + 1 hour [ DST ]




Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 
Author Message
 Post subject: DMF's tur til Bifrosts generalforsamling 2016.
PostPosted: Fri Nov 25, 2016 4:33 pm 
User avatar

Joined: Mon Apr 18, 2011 10:14 am
Posts: 539
Location: Sjælland
Hold (Team): OPFOR - OПФОР
DMF var i år repræsenteret på Bifrosts generalforsamling, af undertegnede og DMF's formand Anders Holbek - for første gang faktisk, men bestemt ikke sidste. Det var utrolig konstruktivt for os at deltage. Bifrost har til tider været en lidt underlig størrelse at forholde sig til, vi havde ikke nogen klar forestilling om, hvad denne organisation egentlig var og hvilket potentiale den havde for os. Vi har på et enkelt tidspunkt søgt Bifrost om nogle midler til, at indkøbe et laser designator sæt (LDS). Vi fik det, og det er nok mere eller mindre her vores viden og erfaring med Bifrost stopper.

Vi vidste ikke helt hvad vi skulle forvente da vi tog afsted. Vi vidste det var i en spejderhytte i København, vi havde fået sendt en dagsorden og lidt materiale, men udover det, så var vi helt blanke. I min tanker så jeg for mig, at vi skulle overnatte i en spejderhytte i nærheden af et grønt område hvor vi nok skulle have et bål og der ville muligvis være nogle rollespillere der ville slås med papsværd og lignende. Vi pakkede liggeunderlag, sovepose, tog lidt grej med til fremvisning og iklædte os vores uniformer og tog derefter af sted. Det blev dog ret tydeligt, at vores (måske fordomsfulde) antagelser slet ikke holdt stik! Vi fulgte ruten ind mod Langebro og ankom ved ''spejderhytten''. Stedet var FDF's bygning Rysensteen, som har plads til 200 personer, komplet med sovesale, konferencesal, møderum m.v.
Kan ses her: http://rysensteen.fdf.dk/

Vi så heller ikke noget til hverken papsværd eller folk der var klædt ud. Til vores forskrækkelse så alle faktisk helt normale ud, udover de to tosser fra DMF i tyskertern og gorka. Under hele opholdet oplevede vi en stor interesse for, hvad det er vi går og laver og folk havde mange spørgsmål til vores forening og aktiviteter. Vi var selvfølgelig også meget interesseret i, hvad det er de andre går og laver, og ikke mindst; hvad er bifrost egentlig for noget og hvad kan vi som MILSIM forening bruge Bifrost til?
Alt dette vil jeg forsøge at redegøre for her. Da vi selv er ret nye indenfor dette emne, så kan det være, at der er spørgsmål som vi ikke umiddelbart har svar på. Det kan vi selvfølgelig få, så i skal ikke holde jer tilbage fra at spørger om alt der måtte falde jer ind.


Hvad er Bifrost?

Landsforeningen Bifrost er en paraplyorganisation der søger, at favne danske foreninger der begår sig i forskellige arter af rollespil og LARP (Live Action Role Play). Det kan være MILSIM/airsoft, bræt eller figurspil og rollespil af forskellig karakter.
Bifrost værdigrundlag er formuleret således:

''Bifrost har til formål;

at udvikle børn og unge til hele, kreative og sociale individer,

at give børn og unge en forståelse for andre mennesker og kulturer gennem styrkelse af empati, refleksion og indlevelse,

at udvikle børn og unges engagement i samfund og omverden ved at lære dem at samarbejde, tage initiativ og udvise ansvarsfølelse, samt

at udforske kreativitet, udfordre eksisterende virkelighedsopfattelse og udvikle nye politiske og kunstneriske udtryksformer.

Bifrost blev stiftet i 2003 under navnet Landsforeningen for Levende Rollespil. Siden da har landsforeningen udviklet sig fra at fokusere på en bestemt fritidsinteresse, til at favne en
række aktiviteter.

Landsforeningen er til for at lette lokalforeningernes administrative opgaver og problemer og derved skabe mere grobund for kreativ udfoldelse. Bifrost er også en landsforening for alle, der beskæftiger sig med bordrollespil, brætspil, liverollespil, hardball, fandom, cosplay og reenactment.''

Bifrost er ikke eksklusivt fokuseret på børn og unge, men der bliver lagt stort fokus på de yngre kræfter i lokalforeningerne. Bifrost strategi for hhv 2016-17 vil være, at fokusere på de unge medlemmer for, at styrke foreningerne internt. Tanken er, at man støtter de unge således, at de kan løfte opgaver i foreningsregi bedre og dermed bidrage til nyt blod og nye kræfter. Det er sådan set ganske fornuftigt. Vi ved alle sammen, at tiden til at arrangere være tovholder i forskellige projekter i mange tilfælde vil falde jo ældre medlemmerne bliver, særligt når børn og familieliv begynder at få mere indflydelse. De yngre medlemmer kan altså tage et større ansvar og i mange tilfælde vil de også være dem, der har mest tid og forhåbentlig også flere år, hvor de kan berige alle os andre og omsætte deres kompetencer i praksis. Det betyder selvfølgelig ikke, at vi skal lade dem stå alene med opgaven, men derimod, at vi vil opfordre de yngre medlemmer til, at involvere sig mere i foreningens aktiviteter og tage i mod de mange muligheder, som Bifrost tilbyder. Jeg ved at vi allerede internt i DMF har påbegyndt tiltag til, at nye arrangører bedre kan få hjælp og opbakning til at afholde arrangementer (Friis projekt for nye folk, der vil afholde spil) og det vil formentlig være en linje som DMF vil arbejde videre med i fremtiden.


REP.
Repræsentantskabet i Bifrost (i daglig tale blot REP) er den øverste myndighed i Bifrost, foruden generalforsamlingen. REP sidder med alle ansøgninger til puljer og det tungere foreningsarbejde. Vi har heldigvis fået vores egen repræsentant i REP, som er mig, og jeg vil derfor gerne være behjælpelig med alt der vedrører Bifrost. Eksempelvis med ansøgninger og hvad der ellers måtte være af spørgsmål og afklaringer.
Vi i REP mødes flere gange årligt og tager aktuelle emner op. Udover det, så vil vi tage rundt og besøge de forskellige foreninger og se hvem de er og hvad de laver.


Hvad tilbyder Bifrost?
I bifrost er der, foruden aktivitetspuljer man kan søge, også flere muligheder for, at man kan komme på kurser som kan ruste en bedre til at arrangere spil i fremtiden, eller mulighed for, at udveksle erfaringer m.v på tværs af foreningerne.

Initiativstøtten - For Børn og unge arrangører under 30 år.
Initiativstøtten er specifikt rettet imod nye arrangører. Kravet er, at projektet skal være nyskabende enten for dig eller for genren - eller begge dele. Har du aldrig afholdt et spil før, så er det nyskabende for dig personligt og du er derfor i målgruppen. Det kan også være, at du har afholdt spil før, men at du har en ny idé til indhold som er nyskabende for genren, eksempelvis en pyroteknikker der kan lave effekter (såfremt du får tilladelse af forsvaret til den slags).

Man kan søge op til 100.000 kroner til sit projekt og behandlingstiden ligger på 4-6 måneder (søger du 10.000 eller derunder er behandlingstiden max to uger). Der skal selvsagt foreligge et budget og et økonomisk overblik over projektet.

Støtten dækker blandt andet:
Tryk & Layout af information og PR materiale.
Markedsføring.
Leje af teknisk udstyr, for eksempel lyd og lys, røg eller andre effekter.
Materialer, for eksempel til aktiviteter, udsmykning og rekvisitter.
Leje af mødelokale.
Transport i Danmark.
Transport af Udstyr.

Bifrostpuljen.
Puljen kan søges til projekter som er permanente, altså eksempelvis rekvisitter, telte, printer og andet udstyr til foreningen. Noget der kan hjælpe dig med, at afholde det projekt du ønsker.
Der kan søges op til 5000 kr pr projekt og man kan søge på ny så snart et projekt er dokumenteret gennemført overfor Bifrost. Dette kan gøre ved, at man skriver en afrapportering - eller endnu bedre, man får nogle stickers af Bifrost som klistres på det man har erhvervet, og så fotograferer man det når det er i brug og skriver nogle pæne ting til Bifrost, eksempelvis hvordan det har bidraget til arrangementet.

Udvekslingspuljen.
Puljen dækker rejseudgifter til arrangementer. Jeg er pt ikke helt sikker på, hvordan den dækker for os og vores normale aktiviteter. Den er måske mere aktuel hvis vi vil inviterer en flok rollespillere fra Næstved eller Bornholm til, at komme og lave et arrangement sammen med os.
http://landsforeningenbifrost.dk/udvekslingspuljen.php

Kurser.
Bifrost tilbyder forskellige kurser til alle deres medlemmer efter behov. Dvs hvis vi har et behov for noget specifikt, så kan vi foreslå det til Bifrost som så ser på, om der er nok personer til, at skabe et kursus.

Eksempler:
Førstehjælpskurser med relevans for, hvordan man forholder sig til en skade der er sket i skoven, langt fra offentlig vej - med andre ord noget, som har relevans for os.
Lederskabskurser.
Arrangør kurser.
Scenarie kurser.

Promo.
Bifrost har en del muligheder for, hvordan vi kan promovere vores aktiviteter. Blandt andet er der en aktivitetskalender på hjemmesiden http://www.spilrollespil.dk
Her er det selvfølgelig vigtigt, at vi husker alderskrav og oplyser hvilken type arrangement det er vi afholder.
Vi kan også spørger om en fotograf eller kameramand der kan komme og tage billeder eller skyde en film til Bifrosts YouTube kanal.

Fremtidig forsikring via Bifrost.
Bifrost tegner forsikring for alle lokalforeninger som er medlem af Bifrost. Forsikringen er todelt og dækker således:

Frivilligt arbejde (medarbejder forsikring).
Så hvis en arrangør eller medhjælper kommer tilskade under udførelsen af frivilligt arbejde for foreningen, så er skader dækket ind. Forsikring for de frivillige vil blandt andet dække skader, som f.eks når en fraktionsleder får ødelagt sine briller, Ipad eller mobiltelefon i forbindelse med et foreningsarrangement.

Ansvarsforsikring dækker bl.a. skader, som når man ved et uheld skader et lånt whiteboard/smartboard til et arrangement og skulle også gerne dække for tredjepart - dette er vi 95% sikre på. Vi er blevet lovet en kopi af policen som vi sender til politiet så snart den ankommer, herefter vil vi få det endelige svar. Begge forsikringer er væsentligt billigere end dem, vi hidtil selv har tegnet.

Ansvarsforsikringen dækker dog kun hvis alle deltagere til arrangementet er medlemmer, præcis som vi er vant til - derfor er det vigtigt at ALLE fremtidige arrangører bruger den nødvendige tid på check in og ikke laver en for stram tidsplan.
Dette kan også gøre Bifrost meget interessant for almindelige airsoft foreninger, det skal dog huskes at man ikke må/kan få medlemskab som en del af en billet til arrangementet, men det må gerne være som en tilkøbs ordning som evt. giver rabat.


Netværk.
Bifrost sikre os et aktivt netværk vi kan dele erfaringer med og som vi kan bede om hjælp til forskellige ting og tiltag. Er du kørt fast i en opgave, har du brug for noget ekspertviden i forbindelse med, at afholde et arrangement, vil du lave et spil som favner både rollespil og milsim, så kan Bifrost hjælpe.
Foruden dette, så har Bifrost kontaktflade med politikere og friluftsforeninger der kan tilbyde lokaler vi kan låne og meget, meget mere.

Forum er Bifrost landsstævne som afholdes årligt, og er stedet hvor aktive rollespillere, cosplayere og andre miljøer mødes for at idéudveksle og networke, lave workshops og kurser på tværs af regioner. Det er en oplagt mulighed for, at finde inspiration og skabe venskaber og kontakter på tværs af foreninger og alle kan melde sig til.

Den internationale udgave af Forum er Knudepunkt som afholdes i hele norden, hvert fjerde år i Danmark. Her kan hver forening indstille fire medlemmer (u.25 eller u.30 hvis de er under udannelse) som kommer afsted. Det meste bliver betalt af Bifrost, både rejse og forplejning, man skal kun befordre sig selv til København og derudover betale en egenbetaling på 950 kr. Der vil være nogle klare forventninger til dem der indstilles, eksempelvis at de vil afholde et arrangement i DMF regi hvor de tager afsæt i nogle nye ting som der har lært og dermed formidler videre til alle os andre.

Alt i alt er vi enormt begejstret over Bifrost og de muligheder der pludselig har åbnet sig! Vi håber på noget konstruktivt feedback fra jer af, og i må endelig stille spørgsmål hvis har brænder inde med noget.


Link til Bifrost: http://landsforeningenbifrost.dk/index.php

Billeder fra generalforsamlingen:
Image
Image
Image

REP 17:
Image

Om LARP:
https://www.youtube.com/watch?v=SuT88CnQ4xY

_________________
Поехали!
Я боролся с восстанием - OPC 2012
Islamic all-stars 2013


Top
Offline Profile  
 
Display posts from previous:  Sort by  
Post new topic Reply to topic  [ 1 post ] 

All times are UTC + 1 hour [ DST ]


Who is online

Users browsing this forum: No registered users and 1 guest


You cannot post new topics in this forum
You cannot reply to topics in this forum
You cannot edit your posts in this forum
You cannot delete your posts in this forum
You cannot post attachments in this forum

Search for:
Jump to:  
cron
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
Theme created StylerBB.net